Skip to main content

הימים האלה בחודש שנשים חוששות לדבר עליהם...

אנדומטריוזיס (Endometriosis) היא מחלה דלקתית כרונית ותלוית אסטרוגן, המאופיינת על ידי נוכחות של רקמת תאי רירית הרחם, אנדומטריום, מחוץ לרחם. המחלה פוגעת בכ-1 מתוך 10 נשים בגיל הפוריות, והתסמינים העיקריים שלה קשורים בכאב וכוללים: כאבים עזים בזמן המחזור, כאבים באגן בין מחזור אחד לשני ו/או כאבים בזמן קיום יחסי מין. לפי הספרות, קיים עיכוב באבחון המחלה של בין 6-10 שנים, כאשר שליש מן החולות נפגשו עם 3-4 רופאים שונים עד לקבלת האבחנה של אנדומטריוזיס.

למידע נוסף, דברי עם רופא או רופאת הנשים שלך על אנדומטריוזיס.

האם נכון לקבל את הכאב כדבר שגרתי?

כאישה, תארי לעצמך שכל חודש בזמן המחזור את סובלת מכאבים עזים והתכווצויות, ולעיתים מכאבים כרוניים באגן בין מחזורים. אצל נשים מסוימות מצב זה הוא עניין שבשגרה, אבל לא כך זה אמור להיות. מחלת האנדומטריוזיס, המתאפיינת בכאבים עזים בזמן המחזור, בכאבים כרוניים באגן בין מחזור אחד לשני ובכאבים בזמן קיום יחסי מין, פוגעת לפי הערכה בכאחת מכל עשר נשים ונגרמת כתוצאה מכך ששרקמת האנדומטריום (רירית הרחם) מתחילה לגדול מחוץ לרחם.

בסקר שנערך בנושא אנדומטריוזיס נחשף שרוב הנשים אמנם שמעו על אנדומטריוזיס, אך רק מיעוטן (29%) ידע לזהות את כל התסמינים המכאיבים של המחלה.

שוחחנו עם בת' באטאיינו, אחות מוסמכת ומנכ"ל חברת HealthyWomen היוצרת תכנים המיועדים להעברת ידע והעצמת נשים, על המחלה ועל ממצאי הסקר (What Do You Know About Endometriosis. הסקר נערך בשיתוף פעולה בין HealthyWomen לבין AbbVie, בקרב 1,211 נשים מעל לגיל 18 ובקרב 352 איש העוסקים ברפואה בארצות הברית). בת' מתייחסת למשמעות תוצאות הסקר לגבי נשים ורופאים, וכיצד התוצאות יכולות לשפר את הבנת המחלה.

ש: על סמך תוצאות הסקר, נראה שנשים שמעו על אנדומטריוזיס אבל אין להן הבנה מלאה של התסמינים. מדוע?

ת: אכן, הסקר שלנו משקף בדיוק את האמירה הזאת: 81% מתוך 1,123 נשים שענו לסקר שמעו על אנדומטריוזיס, אבל הכשל כאן הוא שרוב הנשים לא חושבות מיד 'יש לי אנדומטריוזיס' כי הן לא מודעות לתסמינים. במקום זאת, הן עלולות לחשוב 'הכאבים הם חלק מהמחזור החודשי שלי' או 'אלה רק התכווצויות כואבות'. משום כך הן לא משוחחות עם הרופא שלהן על הסבל שהן חשות.

ש: מהם המחסומים בפני הגעה לאבחון של אנדומטריוזיס?

ת: חוסר ההבנה שתסמינים כגון התכווצויות מכאיבות, כאב בשעת הליכה לשירותים, כאב בזמן קיום יחסי מין ודימום חזק בזמן המחזור החודשי יכולים להיות סימן למשהו חמור יותר; יש גם מחסום שנוצר בגלל תחושת המבוכה כשהן באות לדבר עם רופא. אנחנו מעוניינים שנשים ישוחחו עם הרופא, למשל שישאלו בשעת הביקורת השנתית 'האם זה נורמלי?' ואם מדובר באנדומטריוזיס, שישוחחו על תכנית טיפול שתהיה התכנית הנכונה לאישה.

ש: מה ההבדל ברמת המודעות וההבנה למחלה, ביחס למחלות אחרות שנשים חוות?

ת: מה שמעניין באנדומטריוזיס הוא שנראה שנשים שמעו את המילה, אבל הן לא מבינות את התסמינים הבנה מלאה, והן לא מדברות עליהם עם הרופא. נשים יכולות לחיות עד עשר שנים עם התסמינים בלי שהמחלה תאובחן כראוי. ביחס למחלות אחרות, למשל HPV (נגיף הפפילומה-Human Papilloma Virus), יש בדיקות אבחון והנחיות מתי לעשות את הבדיקה בהתבסס על הגיל. לגבי אנדומטריוזיס, אין בדיקות ואין הנחיות כאלה.

אישה סובלת מכאבים עזים בזמן המחזור

ש: מה הפתיע אותך בתוצאות הסקר?

ת: הופתעתי לגלות שאנדומטריוזיס היא אחת המחלות הגינקולוגיות הנפוצות ביותר, אך נשים אינן מודעות לתסמינים.

ש: מהו הדבר החשוב ביותר שהיית רוצה שנשים יבינו לגבי אנדומטריוזיס?

ת: אם יש לך כאבים עזים בזמן המחזור, או באגן בין מחזור אחד לשני, או במהלך קיום יחסי מין, חשוב מאוד להבין שייתכן שהתסמינים האלה נובעים ממשהו חמור יותר מכאבי מחזור. ממש חשוב ללמוד את הנושא ולשוחח עם הרופא כדי שהמחלה תאובחן כראוי.

ש: מה היית רוצה שנשים יעשו לאור ממצאי הסקר?

ת: אני רוצה שנשים ידעו לזהות את התסמינים של אנדומטריוזיס ושישוחחו עם רופא, מה שיתרום לקיצור זמן האבחון, שכרגע עומד על שש עד עשר שנים. חודש מרץ הוא חודש המודעות לאנדומטריוזיס, ואנחנו ב-HealthyWomen שמחים להעלות את המודעות לאנדומטריוזיס בקרב נשים ורופאים.

*הסקר ?What Do You Know about Endometriosis נערך בתחומי ארצות הברית בידי HealthyWomen בשיתוף פעולה עם חברת AbbVie. הסקר נערך באופן מקוון מ-7 בדצמבר 2016 עד 6 בפברואר 2017, בקרב 1,211 נשים בגיל 18 ומעלה ובקרב 352 רופאים. מספר המשיבות לכל שאלה נתונה בקרב אוכלוסיית הנשים בלבד (לא הרופאים) היה לא פחות מ-219 נשים בגיל 18 ומעלה, והסך הכול היה לכל היותר 1,123 נשים בגיל 18 ומעלה.

שירות לציבור. מוגש על ידי חברת AbbVie.
IL-ELAG-190005  | March19