Skip to main content

חולי פסוריאזיס? אין סיבה שתרימו ידיים

 

פסוריאזיס מזוהה עם נגעים על העור, אבל ההשפעה שלה עלולה להיות רחבה הרבה יותר:
המחלה יכולה לפגוע בדימוי העצמי ולעיתים אף נלוות אליה מחלות נוספות. בשאר, מתמודד עם פסוריאזיס, חווה את הקשיים האלה על בשרו - אבל לסיפור שלו יש סוף טוב

 

אתם לא לבד. כ-2% מאוכלוסיית העולם סובל מפסוריאזיס. בישראל, על פי הערכות, ישנם יותר מ290 אלף חולים. פסוריאזיס יכולה להופיע בכל גיל, כשהגיל הממוצע להתפרצות המחלה הוא 33. המחלה שכיחה במידה שווה בקרב גברים ונשים.

פסוריאזיס היא מחלה כרונית לא מדבקת, הגורמת לתחלופה מוגברת של תאי עור ויוצרת תהליך דלקתי. היא משתנה מחולה לחולה ומתפשטת בקצב משתנה. התסמין העיקרי הוא נגע עורי בעל גוון אדום המלווה בתחושת גרד, נפיחות וכאב. הנגעים עלולים להופיע במקומות שונים על הגוף: ידיים, ברכיים, פנים, גב תחתון, גב עליון וקרקפת. 

למחלה שלוש דרגות חומרה הנקבעות בין היתר על פי כמות הנגעים על העור: דרגת חומרה קלה (פחות מ-5% משטח העור), דרגה בינונית (5%-10%) ודרגה קשה (יותר מ-10%). רוב החולים סובלים מפסוריאזיס בדרגה קלה. 

לא רק העור מושפע

פסוריאזיס אינה מחלה אסתטית בלבד. הפגיעה החיצונית עלולה להוביל לריחוק חברתי ולגרום לחולים לפתח רגשות שליליים, כמו הערכה עצמית נמוכה, תסכול, חרדה וכעס.

בנוסף, ההשלכות הרפואיות של המחלה חורגות מפגיעה בעור: על פי מחקרים, חולים עלולים לפתח דלקת פרקים פסוריאטית וכן נמצא קשר בין פסוריאזיס למחלות לב, בעיות במערכת העיכול, כולסטרול, השמנת יתר, מחלות כליות, גידולים סרטניים וזיהומים.

זאת ועוד, תחושות פחד ובושה מונעות לעתים מאנשים בסיכון לגשת לרופאי העור לאבחון. במקרים אחרים, חולים עלולים להשתהות ולא לבקש תמיכה או טיפול, שעשויים להקל משמעותית על שגרת החיים של החולה ולמנוע סיבוכים בריאותיים בעתיד.

אל תתייאשו

"היו לי קשקשים בשיער ובידיים, בעצם בכל הגוף", מספר בשאר, מדריך פסיכומטרי וסטודנט בן 26 להנדסת חשמל בטכניון. "הייתי במצב בינוני, אבל זה עדיין השפיע על החיים האישיים שלי. הייתי צריך להפסיק את הלימודים וללכת לטיפול שלוש פעמים בשבוע. זה היה קשה".

בשאר, שאובחן בפסוריאזיס לפני ארבע שנים, לא ויתר. "ניסיתי כל כך הרבה סוגי טיפולים, אבל המחלה המשיכה להתפרץ בכל הגוף. זה לא שיפר את המצב".

כיום, בעזרת טיפול מותאם, העור של בשאר נקי כבר כמה חודשים. הנגעים ירדו בכ-100%. "ידעתי שאפשר היום להגיע לעור נקי והמשכתי לנסות, לא התייאשתי", הוא מסכם.

למידע נוסף יש לפנות לרופא העור שלך. שירות לציבור. מוגש מטעם חברת אבווי.

סימוכין:

הכנסת מרכז המחקר והמידע: מחלת הפסוריאזיס והטיפול בה  2020;
 https://fs.knesset.gov.il/globaldocs/MMM/d71207dc-1277-e511-80d1-00155d0ad6b2/2_d71207dc-1277-e511-80d1-00155d0ad6b2_11_9763.pdf

IL-SKZD-220038 | February 2022