Skip to main content

"אל תתפשרו על מחלת הפסוריאזיס שלכם "

ד"ר גיל טאובר, רופא עור ומין, מסביר על ההתקדמות האדירה בהתמודדות עם פסוריאזיס:
"התרופות שיש כיום בשוק, מאפשרות להעלים במרבית החולים כ-100% מהנגעים בגוף". הוא הוסיף: "אנחנו מציעים לגשת לאבחון בהקדם ולהיות במעקב רפואי"

 

פסוריאזיס (ספחת בעברית) היא מחלה גנטית וכרונית. היא יכולה להופיע על הגוף בצורות שונות, החל מהופעה קלה מאוד ועד מחלה מפושטת בעור, במפרקים ובאזורים לא נעימים. בשנים האחרונות, הטיפול בפסוריאזיס זינק פלאים ומאפשר עתה למאובחנים דרך חדשנית להתמודדות עם המחלה.

"אנחנו בתקופה בה אפשר להעלים את נגעי הפסוריאזיס במרבית החולים מבלי לפגוע באיכות החיים או בשגרת היום-יום", מסביר ד"ר גיל טאובר, רופא עור ומין. "זאת מציאות חדשה שלא היתה קיימת עד לפני 10 שנים".

כיצד זה עובד? 

ניתן לסווג את מידת החומרה של המחלה לשלוש דרגות – קלה, בינונית וקשה. הסיווג נקבע לפי פרמטרים שונים, ובכלל זה כמות הנגעים, מיקומם על הגוף וכיצד הם משפיעים על איכות החיים של החולה. עם התפתחות המחקר בנושא, נקבעה חלוקה למדדים הקובעים את מידת החומרה של המחלה. 

המדד המשמעותי ביותר הוא PASI (ר"ת Psoriasis Area & Severity Index), שנועד בין היתר להתאים טיפולים מתקדמים לטיפול בפסוריאזיס. ככל שהציון נמוך יותר, כך המחלה קלה יותר אצל המטופל – ולהפך. בנוסף, מדד PASI עוזר לנו להעריך את האפקטיביות של התרופה.

ד"ר טאובר מסביר: "לפי המדדים הללו אנחנו מחליטים איזה טיפול לתת לחולה, ויכולים להבחין בשינוי שנובע מהתגובה לתרופות. לצורך הדוגמה, PASI 50 פירושו שהורדנו 50% מכמות הנגעים בגוף. עד לא מזמן, תוצאה של 70% היתה טובה מאוד. כיום, אפשר להגיע ל-90% ואפילו 100% - כלומר להעלים את נגעי המחלה לחלוטין. אלה חדשות מצוינות".

לא להתפשר

הגורם לפסוריאזיס אינו ידוע. עם זאת, ישנם מרכיבים ביוכימיים ותורשתיים הקשורים להתפתחות המחלה. עישון, שתיית אלכוהול ומתח נפשי עלולים להגביר את הסיכון לחלות במחלה ולהחמיר את התסמינים. האבחנה נעשית על ידי רופא ולעתים יש צורך בביופסיה כדי לקבל תמונה ברורה. המחלה מופיעה בצורות שונות בין חולים וכך נדרשת התאמת הטיפול למטופל. 

הסטנדרט הטיפולי החדש כיום מתאפשר הודות לתרופות שמתמקדות בגורמים שמשפיעים על המחלה. באופן זה, התרופות מאפשרות במרבית המקרים להעלים את נגעי המחלה  בתוך כמה שבועות. 

"אפשר לשים את המחלה על אש קטנה למשך תקופות ארוכות", מסכם ד"ר טאובר. "כדי להגיע לשם אנחנו מציעים לאבחן כמה שיותר מוקדם ולהיות במעקב עם רופא. אם מטפלים במחלה, התגובה הדלקתית יורדת. לא צריך להתפשר בטיפול בפסוריאזיס". 

למידע נוסף יש לפנות לרופא העור שלך. שירות לציבור. מוגש מטעם חברת אבווי.

תוכן הכתבה משקף את הניסיון והדעות המקצועיות של ד"ר גיל טאובר, רופא עור ומין. ממומן על ידי חברת אבווי.

 

 

IL-SKZD-220037 | February 2022