Skip to main content

דלקת מפרקים של גיל הילדות: מה שחשוב להורים לדעת

דלקת מפרקים של גיל הילדות (JIA) הינה המחלה הכרונית השכיחה ביותר בקרב ילדים, ובגלל השלכותיה ארוכות הטווח חשוב מאוד לאבחנה ולטפל בה בזמן. איך תדעו אם ילדכם מתמודד עם JIA?


 למידע נוסף על דלקת מפרקים של גיל הילדות, דברו עם הרופא המטפל בילדכם.
 

מהי דלקת מפרקים של גיל הילדות?

דלקת מפרקים (אידיופאטית) של גיל הילדות (באנגלית: Juvenile Idiopathic Arthritis) או בקיצור JIA, היא מחלה אוטואימונית - מחלת חיסון עצמי (מחלה בה המערכת החיסונית של הגוף שלנו תוקפת את הגוף עצמו) וכרונית (מחלה המתפתחת בהדרגה ולמשך זמן לא מוגדר). במהלך המחלה (הנחלקת לסוגים שונים) מתפתחת דלקת במפרק אחד או יותר וגורמת באזור זה של הגוף לקושי בתנועה, נפיחות, כאבים ועוד. חשוב לציין שטווח התסמינים של המחלה מגוון מאוד, וההתמודדות עימה משתנה בהתאם לסוגיה.

1 מכל 1,000 ילדים

JIA היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר בקרב ילדים; 1 מכל 1,000 ילדים בישראל חולה בדלקת מפרקים של גיל הילדות.

איך אפשר לדעת אם לוקים ב-JIA?

התסמינים הנפוצים ביותר למחלה הם: 

  1. נוקשות בוקר - קושי בהזזת המפרקים או כאב ואיטיות בפעילות השרירים (בעיקר עם היקיצה בבוקר) הנמשכים בין מספר דקות למספר שעות.
  2. רגישות במפרק אחד או יותר - קושי בתנועה ותסמינים נלווים כמו כאב, נפיחות ואדמומיות. אם מדובר באזור הרגליים התסמינים עלולים להיות מלווים בצליעה.
  3. הרגשה כללית ותסמינים נלווים – כאב, חום , תפרחת, ירידה במשקל, תשישות או עייפות, אדמומיות בעיניים וטשטוש ראייה.

אבחון בשלביה המוקדמים של המחלה חשוב מאוד – ועשוי למנוע נזק בלתי הפיך. טיפול מוקדם יוביל להפוגה בתסמיני המחלה ומניעת הדרדרותה.

מתי עלול להתעורר חשד למחלה?

  1. התסמינים הללו או חלקם נמשכים למעלה מ-6 שבועות.
  2. הילד/ה שלכם בגילאים שונים מתחת לגיל 16.
  3. רופא מומחה (ראומטולוג) שלל סיבות אחרות לתסמינים ו/או מצא דלקת במפרק/ים במהלך בדיקה פיזיקאלית.

עם הופעות התסמינים המתוארים, או חלקם - מומלץ להגיע לבירור אצל ראומטולוג ילדים המיומן בבדיקה הפיזיקאלית לגילוי ממצאי המחלה.

מדוע חשוב מאוד לאבחן את המחלה מוקדם ככל הניתן?

קיימת חשיבות גדולה מאד לגילוי המחלה וטיפול בה, עוד בשלביה המוקדמים ביותר, וזאת כדי למנוע את תוצאותיה המצטברות. קיומה של אחד ממצבי המחלה באופן מתמשך וללא טיפול הולם עלולה לגרום לנזק קבוע בטווח תנועת המפרק אשר עשוי להתרחש אפילו כשהכאב לא חמור.

המחלה משפיעה על הילד ובני משפחתו בהיבטים נוספים כגון פגיעה בדימוי העצמי והחברתי, עיכוב בגדילה, מוגבלות בתפקוד הבאה לידי ביטוי בהעדרויות מביה"ס, חוסר יכולת להשתתף בחוגים, פעילויות פנאי ועוד.

למי פונים לאיבחון מקצועי?

עם הופעות התסמינים שתוארו או חלקם, מומלץ מאוד להגיע לבירור אצל ראומטולוג, רופא המתמחה במחלות אוטואימוניות ובבעיות רפואיות הקשורות במפרקים, רקמות חיבור ומחלות אוטואימוניות (חיסון עצמי), למטרת אבחנה מדויקת וקבלת טיפול מתאים במרכזי אבחון ראומטולוגיים לילדים (עד גיל 16).

למי פונים להתייעצות והכוונה?

ישנן שתי עמותות חולים המספקות ייעוץ, הכוונה וליווי לילדים, בני נוער ומשפחות בהתמודדות נכונה עם המחלה ומסייעות במיצוי זכויות החולים: עמותת "מפרקים צעירים" ועמותת "עינבר".

למידע נוסף על המחלה:

המידע באדיבות פרופ' ספי עוזיאל, מנהל היחידה לראומטולוגיה ילדים, מרכז רפואי מאיר, וערוץ הרופאים ב-YouTube.

שירות לציבור. מוגש ע"י חברת AbbVie.
IL-IMM-190002 | March19