Skip to main content

אנדומטריוזיס - חמישה מיתוסים שחייבים לשבור

שלוש פעילות למען קידום ידע ומודעות לאנדומטריוזיס חולקות עמנו את חמשת המיתוסים הנפוצים ביותר שלדעתן חובה לשבור.

 

אנדומטריוזיס (Endometriosis) היא מחלה דלקתית כרונית ותלוית אסטרוגן, המאופיינת על ידי נוכחות של רקמת תאי רירית הרחם, אנדומטריום, מחוץ לרחם. המחלה פוגעת בכ-1 מתוך 10 נשים בגיל הפוריות, והתסמינים העיקריים שלה קשורים בכאב וכוללים: כאבים עזים בזמן המחזור, כאבים באגן בין מחזור אחד לשני ו/או כאבים בזמן קיום יחסי מין. לפי הספרות, קיים עיכוב באבחון המחלה של בין 6-10 שנים, כאשר שליש מן החולות נפגשו עם 3-4 רופאים שונים עד לקבלת האבחנה של אנדומטריוזיס.

למידע נוסף, דברי עם רופא או רופאת הנשים שלך על אנדומטריוזיס.                       
 

אנדומטריוזיס היא מחלה נפוצה למדי, ובכל זאת אינה מובנת היטב וקיימים הרבה מיתוסים ותפיסות מוטעות לגביה. שלוש נשים חולקות עמנו את נקודת המבט שלהן לגבי מיתוסים בנושא אנדומטריוזיס שחייבים לשבור.

 

מיתוס מספר 1: אסור לדבר על אנדומטריוזיס

"יש נשים שחוששות מאוד לדבר על אנדומטריוזיס, אבל אנחנו חיות כיום בדור אחר ובתרבות אחרת, ואסור לנו לחשוש לדבר על זה. ככל שיש לך יותר ידע, כך יש לך יכולת טובה יותר להסביר לעצמך ולסובבים אותך מה עובר עלייך."

- ג'וליאן האף, שחקנית, זמרת, רקדנית וכוראוגרפית זוכת פרס האמי

מיתוס מספר 2: אנדומטריוזיס היא מחלה נדירה

"אני חושבת שהרבה רופאים, במיוחד רופאים שאינם גינקולוגים, לא קולטים עד כמה גבוהה השכיחות של אנדומטריוזיס. בערך כל אישה עשירית שנמצאת בגיל הפוריות, סובלת מאנדומטריוזיס. מדובר בנשים רבות! משום כך, אנדומטריוזיס צריך להלקח בחשבון בתהליך האבחון של כל אישה בגיל הפוריות המתלוננת על כאבי אגן כרוניים."

- ד"ר ג'וי בראדרטון, גניקולוגית, המרכז הרפואי Harbor-UCLA, ארה"ב

אישה סובלת מכאבים עזים בזמן המחזור

מיתוס מספר 3: אנדומטריוזיס היא מחלה של "נשות קריירה"

אנדומטריוזיס התגלתה וקיבלה שם משלה רק בשנות ה-20 של המאה ה- 20.  דוקטור ג'וזף מיגז, אחד הרופאים הראשונים שהתעניינו באנדומטריוזיס, כתב ב-1938 מאמר בנושא, ובו הביע את דעתו על נשים הסובלות מהמחלה: 'האם יש משהו יותר מעורר רחמים מנערה שמתחתנת, דוחה את הבאת הילדים מסיבות כלכליות, ולאחר מכן מגיעה לרופא עם בעיית עקרות חסרת פתרון?' במאמר שכתב, דוקטור מיגז מעודד נשים להתחתן בגיל צעיר יותר, ולהביא ילדים מוקדם יותר. דברים אלה מבטאים את החשיבה המוטעית על אנדומטריוזיס שהייתה נהוגה בזמנו, ולפיה המחלה נובעת בגלל עיכוב בהבאת ילדים.

המיתוס הזה קיים עד היום, וקשור באופן הדוק לעקרות.

במשך שנים רבות התעלמו נשים ורופאים מכאבי מחזור, שאסור היה לדבר או להתלונן עליהם,
בעוד שעקרות דווקא זכתה לטיפול. באגודת האנדומטריוזיס הבינ"ל שמו לב למגמה זו כבר ב-1980, ובעקבותיה ייסדו רשם על המחלה. נתונים מהרשם שנלקחו ב 1998 מקבוצה של 4,000 מטופלות בעלות מאפיינים דמוגרפיים דומים שסבלו מאנדומטריוזיס, הראו ששני שליש מהנשים חוו תסמינים של כאבי אגן לפני גיל 20, כלומר גיל צעיר מכדי שייחשבו כ"נשות קריירה". במשך הזמן, בעזרת מחקרים נוספים, התבססה הקביעה שהכאב הוא התסמין העיקרי של אנדומטריוזיס, והחוקרים התחילו לחפש את התפרצות המחלה אצל מטופלות בגילאים צעירים יותר".

- מארי לו-באלווג, נשיאת אגודת האנדומטריוזיס העולמית.

מיתוס מספר 4: קיים טיפול אחד שמתאים לכולן

"בשביל נשים שסובלות מאנדומטריוזיס, הרעיון שניתוח או תרופות ירפאו את הכאב יכול להיות מיתוס לפעמים. תרופות או ניתוח יכולים לעתים לרפא את הכאב, אבל לפעמים נשים סובלות שנים על גבי שנים, ואין תרופת פלא שתרפא את כולן. כל מטופלת היא עולם בפני עצמו. אני סבורה שצריכים לטפל גם בגוף וגם בנפש ולא רק במחלה. במסגרת הטיפול יש לבדוק אצל המטופלת הרגלי תזונה, פעילות גופנית, התמודדות עם כאב ולחץ נפשי ולסקור את מצב הרווחה הכללית שלה."

- ד"ר ג'וי בראדרטון, גניקולוגית, המרכז הרפואי Harbor-UCLA, ארה"ב

מיתוס מספר 5: הריון יכול לרפא אנדומטריוזיס

"עוד מיתוס שהיה נפוץ בתחילת הדרך, אך במידה מסוימת עדיין ממשיכים לדבר עליו כעל עובדה, הוא המיתוס שהריון מרפא את המחלה. מיתוס זה הופרך על ידי אנשי אגודת האנדומטריוזיס על סמך נתונים מתוך רשם המחלה, וכן על ידי ד"ר דונלד צ'אטמן, גינקולוג משיקגו שהיה נשיא האגודה האמריקאית של הגינקולוגים העוסקים בלפרוסקופיה (American Association of Gynecologic Laparoscopists), שהראה שיש אנדומטריוזיס פעיל גם בנערות בנות 17 לאחר הריון.

בואו נשבור את כל המיתוסים ונמשיך בעבודה המדעית כדי להבין טוב יותר את המחלה המורכבת הזאת.

- מארי לו-באלווג, נשיאת אגודת האנדומטריוזיס העולמית.

שירות לציבור. מוגש על ידי חברת AbbVie.
IL-ELAG-190004  | March19